Vliegtuigcrashes
Vliegtuigcrashes
Douglas - Boston Mk.IIIA BZ230:OM-A
Kamperland (2km Zuidelijk)

Kaart: Crash locatie bij benadering
Regio:Noord-Beveland
Locatie:Kamperland (2km Zuidelijk)
Crashdatum:22-10-1943
Functie: Bommenwerper
Toestel:Douglas-Boston Mk.IIIA
Markering: BZ230:OM-A
Unit/Sqdn:107 sqdn
Piloot: England, Richard Geoffrey 
Basis: Hartfordbridge
Missie:raid naar Courcelles
Oorzaak: Crash/Neergeschoten
Reden:Flak/Luchtafweer
Afbeelding van een Boston Mk.IIIA | bron: wikipedia

Slachtoffers
KIA3MIA 0WIA 0UNK0
EVD 0ESC 0POW 0Safe 0
Meer informatie

Bemanning
IDNaamRangRolmil_idState
3025England, Richard Geoffrey27Wing CommanderPiloot90392KIA
3029Kindell, Albert Ernest23Pilot officerWirelessoperator/Airgunner148278KIA
3030Anderson, Peter31F/O (Nav. Bomber) 119189KIA
Beschrijving Crash
Toestel nam deel aan een missie waarbij het nabij het Belgische Courcelles een vliegtuigmotor fabriek moest bombarderen. Het toestel werd beschoten waarna het tegen een ander toestel vloog. Hierna crashte het 2km zuidelijk van Kamperland.

Bombardement vliegtuigfabrieken bij Courcelles (Belgiƫ) Bijna 40 toestellen stegen deze dag op om in het Belgische Courcelles een vliegtuigfabriek te bombarderen. De toestellen allen Boston's van het 88, 107 en 342 squadron (No 2 group) vlogen onder leiding van Wing Commander England richting het doel. Om de luchtafweer aan de kust te ontwijken was besloten om via de Oosterschelde binnen te komen en dan via Noord-Beveland een Zuidelijk route te vliegen richting de Ardennen waar Courcelles ten noord-westen van Charleroi is terug te vinden. Na de missie zouden de toestellen door typhoons van Fighter Command terug naar Engeland worden geleid.

De toestellen vlogen niet zoals gepland was over de Oosterschelde maar kwamen om onbekende reden ter hoogte van Domburg boven het vasteland. De route ging vervolgens richting Veere, een gebied waar veel Flak batterijen waren opgesteld. Omdat de toestellen zo laag vlogen werden ze ook door schepen en zelfs door manschappen met mitrailleurs onder vuur genomen. 5 toestellen werden boven Zeeuws grondgebied geraakt waardoor ze uiteindelijk neerstortten of een noodlanding moesten maken. Ook Wing Commander England verloor hierbij het leven.

De leiding van de missie werd opgepakt door een ander toestel en via het Sloe vloog men richting Hulst de Westerschelde over. Vervolgens werd laagvliegend op het doel aangevlogen. Vlak bij het doel kwam men erachter dat de koers niet klopte zodat de bommen op een paar mijl afstand op een industriegebied werden afgeworpen. De toestellen vlogen vervolgens terug naar Engeland waarbij diverse toelstellen door opgelopen schade noodlandingen moesten uitvoeren.

De missie draaide uit op een teleurstelling waarbij 14 vliegers sneuvelden, 3 gevangen werden genomen en 23 mannen relatief ongedeerd uit zwaar beschadigde toestellen konden stappen. De beschadigingen waren niet alleen veroorzaakt door vijandelijk vuur maar ook diverse vogelaanvaringen leverden schade op.


Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id