Vliegtuigcrashes
Vliegtuigcrashes
Handley Page - Halifax MKII HR788
Oosterschelde

Kaart: Crash locatie bij benadering
Regio:Oosterschelde
Locatie:Oosterschelde
Crashdatum:12-06-194301:30
Functie: Bommenwerper
Toestel:Handley Page-Halifax MKII
Markering: HR788
Unit/Sqdn:51 Sqdn
Group: No 4 Group
Piloot: Anderson, James John 
Basis: Snaith
Missie:Dusseldorf
Oorzaak: Crash/Neergeschoten
Reden:Jager/Schutter
Afbeelding van een Halifax MKII | bron: wikipedia

Slachtoffers
KIA5MIA 2WIA 0UNK0
EVD 0ESC 0POW 0Safe 0
Meer informatie
geclaimed door: Oberfeldwebel Reinhard Kollak van 1./NJG 1
Info : Steeg op om 23.51

Bemanning
IDNaamRangRolmil_idState
3659Brodie, Albert Edwin SergeantBomrichter658031KIA
3005Biddle, Frederick John SergeantBoordschutter1266090KIA
2987Helliwell, Anthony Ribour SergeantNavigator1098278KIA
3656Anderson, James John Flight SergeantPiloot656484.KIA
3682Evans, George Edward SergeantBoordschutter1473151KIA
5572Luff, George SergeantBoordwerktuigkundige632404MIA
5573Glassman, David SergeantTelegrafist1382321MIA
Beschrijving Crash

Het was de eerste missie die door deze crew werd gevlogen binnen No. 51. squadron. De piloot, Anderson,  had op 27 mei zijn eerste vlucht voor het 51e gevlogen. Een piloot vloog voordat hijzelf het commando over een crew kreeg een keer mee bij een ervaren vlieger. Op 11 juni steeg het toestel om 23.51 op van de vliegbasis Snaith voor een missie op Düsseldorf. Het toestel was geladen met 2 ton aan bomlast. De lading bestond uit een combinatie van gewone- en brandbommen.

Waarschijnlijk is het toestel al op de heenweg door Oberfeldwebel(Ofw). Reinhard Kollak van 1./NJG 1, neergehaald. Deze piloot haalde die nacht nog 2 andere toestellen neer in de Oosterschelde Regio. De nagtjagd maakte in die periode gebruik van een manouvre waarbij ze hun toestel onder de vleugel van het doelwit manouvreerden. Omdat er nauwelijks toestellen waren met geschut aan de onderzijde bleven ze op deze manier buiten bereik van de staart en dakschutters. Vervolgens schoten ze met een schuinopwaartsgericht kanon op de vleugel waar de brandstoftanks zich bevonden. Deze acties stonden bekend onder de naam "Schräge Musik". Dit was een risicovolle aanval omdat het getroffen toestel of delel daarvan het toestel van de aanvaller ook kon vernielen. De piloten gebruikten ter verdediging soms de "Corkscrew" manouvre waarbij ze het toestel een ingewikkelde beweging lieten maken die startte met een vrije val.

In dit luchtgevecht kwam het toestel van Kollak als overwinnaar naar boven. Volgens Duitse stukken beschoot hij het Britse toestel op ongeveer 6200 meter. Hierna stortte de brandende Halifax naar beneden waar het op ongeveer anderhalve kilometer voor het haventje van Strijenham in de Oosterschelde terechtkwam. Delen van het nog steeds brandende toestel dreven af richting zee. Volgens de burgemeester is het gebied afgezocht door de gendarmerie en werd daarbij niets gevonden.

Het lichaam van piloot Anderson spoelde later in de buurt van Scherpenisse aan. Het lichaam van sergeant Evans spoelde op 23 juni aan bij de Theodoruspolder nabij Halsteren. Later spoelde het lichaam van Sergeant Biddle in de buurt van Wilhelminadorp aan en op 26 juni werd het lichaam van sergeant Helliwell door Yersekse vissers geborgen. In die periode werd ook het lichaam van sergeant Brodie geborgen. Hij is naar alle waarschijnlijkheid ergens op het eiland Tholen aangespoeld. Helliwell en Biddle werden in Vlissingen begraven. De andere drie mannen zijn in Bergen op Zoom begraven. De lichamen van sergeant Glassman en sergeant G. Luff zijn nooit geborgen. Hun namen staan vermeld op het Runnymede Air Forces Memorial.




Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij svp het database-id