Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
George Luff
database-id
5572


Militair

Categorie :Vliegtuigincident
Naam :George Luff     (Man)
Leeftijd :25
Burgerlijke Status: Burgerlijke stand status onbekend
Nederlands leger of Geallieerd
Strijdkracht :RAF
Eenheid :51 Sqn
Rang :Sergeant
Rol :Boordwerktuigkundige
Status :MIA - Missing in Action, Lichaam niet, of veel later gevonden
Geboortedatum : 1918Plaats:
Overlijdensdatum :12-06-1943    Plaats:Oosterschelde
Neergestort bij Strijenham, Lichaam is nooit gevonden
Begraven:Runnymede Air Forces Memorial
Grafnummer:panel--157
Persoonlijk verhaal : George Luff
Oosterschelde Handley Page-Halifax MKII HR788





Het was de eerste missie die door deze crew werd gevlogen binnen No. 51. squadron. De piloot, Anderson,  had op 27 mei zijn eerste vlucht voor het 51e gevlogen. Een piloot vloog voordat hijzelf het commando over een crew kreeg een keer mee bij een ervaren vlieger. Op 11 juni steeg het toestel om 23.51 op van de vliegbasis Snaith voor een missie op Düsseldorf. Het toestel was geladen met 2 ton aan bomlast. De lading bestond uit een combinatie van gewone- en brandbommen.


Waarschijnlijk is het toestel al op de heenweg door Oberfeldwebel(Ofw). Reinhard Kollak van 1./NJG 1, neergehaald. Deze piloot haalde die nacht nog 2 andere toestellen neer in de Oosterschelde Regio. De nagtjagd maakte in die periode gebruik van een manouvre waarbij ze hun toestel onder de vleugel van het doelwit manouvreerden. Omdat er nauwelijks toestellen waren met geschut aan de onderzijde bleven ze op deze manier buiten bereik van de staart en dakschutters. Vervolgens schoten ze met een schuinopwaartsgericht kanon op de vleugel waar de brandstoftanks zich bevonden. Deze acties stonden bekend onder de naam "Schräge Musik". Dit was een risicovolle aanval omdat het getroffen toestel of delel daarvan het toestel van de aanvaller ook kon vernielen. De piloten gebruikten ter verdediging soms de "Corkscrew" manouvre waarbij ze het toestel een ingewikkelde beweging lieten maken die startte met een vrije val.


In dit luchtgevecht kwam het toestel van Kollak als overwinnaar naar boven. Volgens Duitse stukken beschoot hij het Britse toestel op ongeveer 6200 meter. Hierna stortte de brandende Halifax naar beneden waar het op ongeveer anderhalve kilometer voor het haventje van Strijenham in de Oosterschelde terechtkwam. Delen van het nog steeds brandende toestel dreven af richting zee. Volgens de burgemeester is het gebied afgezocht door de gendarmerie en werd daarbij niets gevonden.


Het lichaam van piloot Anderson spoelde later in de buurt van Scherpenisse aan. Het lichaam van sergeant Evans spoelde op 23 juni aan bij de Theodoruspolder nabij Halsteren. Later spoelde het lichaam van Sergeant Biddle in de buurt van Wilhelminadorp aan en op 26 juni werd het lichaam van sergeant Helliwell door Yersekse vissers geborgen. In die periode werd ook het lichaam van sergeant Brodie geborgen. Hij is naar alle waarschijnlijkheid ergens op het eiland Tholen aangespoeld. Helliwell en Biddle werden in Vlissingen begraven. De andere drie mannen zijn in Bergen op Zoom begraven. De lichamen van sergeant Glassman en sergeant G. Luff zijn nooit geborgen. Hun namen staan vermeld op het Runnymede Air Forces Memorial.



Onderscheidingen
.
Locatie van crash/overlijden bij benadering op de kaart
Bronnen
Archief Bevrijdingsmuseum Zeeland

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij svp het database-id