Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
Arthur John Heneage Finch
database-id
4953


Militair

Categorie :Vliegtuigincident
Naam :Arthur John Heneage Finch     (Man)
Alias/Schuilnaam:Ginger
Leeftijd :27
Burgerlijke Status: Burgerlijke stand status onbekend
Ouders :Mr. and Mrs. F.D. Finch
Adres :Nairobi, Kenya
Diende in Geallieerd leger
Strijdkracht :Royal Air Force
Eenheid :217 Squadron
Rang :Flight Lieutenant
Rol :Pilot
Operatie :Operation Fuller
Status :MIA - Missing in Action, Lichaam niet, of veel later gevonden
Geboortedatum : 1915Plaats:England
Overlijdensdatum :12-02-1942    Plaats:Noordzee thv Schouwen-Duiveland
Neergeschoten door Flak.
Begraven:Zeemansgraf
Monument:
  • Runnymede Memorial, Englefield Green, Runnymede Borough, Surrey, England, op panel 65 wordt de naam vermeld.
Persoonlijk verhaal : Arthur John Heneage Finch

Gestart van St.Eval, Cornwall – werd tijdens een aanval op schepen ter hoogte van de Zeeuwse / Zuidhollandse kust door Flak neergeschoten. Ontving de onderscheiding op 09-01-1942. Hoewel hij opgroeide in Kenya beschouwde hij Engeland als zijn thuis.

Operatie Cerberus (Ontsnapping door Het Kanaal)

De RAF waren het eerste jaar van de oorlog erin geslaagd om twee Duitse slagschepen, de Gneisenau en Scharnhorst die in 1941 voor reparatie de haven van Brest waren binnengelopen, in deze haven vast te houden. De Duitse bevelhebbers kregen opdracht om de schepen in februari 1942 "ongeschonden" door Het Kanaal te loodsen richting havens in Duitsland waar de schepen veiliger zouden zijn tegen de aanvallen van de RAF. In de nacht van 11/12 februari verlieten de Scharnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen de haven van Brest onder escorte van een aantal kleinere schepen. De Duitse schepen bleven meer dan 12 uur onopgemerkt. Nadat ze in het Nauw van Calais werden opgemerkt werden ze niet alleen vanaf het vaste land door kanonnen beschoten maar probeerde ook de RAF met toestellen de schepen aan te vallen. Omdat de Duitse schepen zwaar bewapend waren en de Luftwaffe werd ingezet als bescherming konden de eerste Britse aanvallen eenvoudig afgeslagen worden. Vervolgens zette de RAF met haar tot dan toe grootste daglicht operatie (operatie Fuller) meer dan 240 toestellen in om de schepen te vernielen. Deze actie mislukte ook. De toestellen slaagden er nog wel in om een Duits escorte schip tot zinken te brengen maar daar bleef het ook wel bij. De enige schade die de slagschepen opliepen werd veroorzaakt door een aantal mijnen waarop ze terecht kwamen. De schade die dit opleverde was te overzien. De Duitsers konden via operatie Donnerkeil voldoende luchtsteun geven, zodat de schepen op 13 februari de haven van Willemshaven en Kiel konden binnenvaren. Een knap staaltje militaire strategie. De Duitsers konden overigens niet erg lang van hun succes genieten. De Prinz Eugen werd eind februari door een torpedo geraakt en moest hierna bijna een jaar lang in reparatie. Ook aan de rol van de Gneisenau in WOII kwam een eind toen het een week later in Kiel tijdens een bombardement werd getroffen.

Noordzee (Walcheren) Bristol-Beaufort I AW278
Onderscheidingen
Distinguished Flying Cross (GB)Het Distinguished Flying Cross is bedoeld voor vliegers die gedurende één of meerdere vluchten in een vliegtuig zich door daden van initiatief, moed en volharding, tegenover de vijand of in verband met vijandelijke actie, hebben onderscheiden.
MiD MiD
.
Locatie van crash/overlijden bij benadering op de kaart
Bronnen
wingstovictory.nl; cwgc.org.; findagrave.com;

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id