Vliegtuigcrashes
Vliegtuigcrashes
Bristol - Blenheim IV T1922
Noordzee (Walcheren)

Kaart: Crash locatie bij benadering
Regio:Noordzee
Locatie:Noordzee (Walcheren)
Crashdatum:12-02-1942
Functie: Bommenwerper
Toestel:Bristol-Blenheim IV
Markering: T1922
Unit/Sqdn:114 sqdn
Piloot: Drysdale, Robert Elmer  
Basis: West Raynham
Missie:Operatie Fuller, Jacht op Scharnhorst en Gneisenau
Oorzaak: Onbekend
Reden:Onbekend
Afbeelding van een Blenheim IV | bron: wikipedia

Slachtoffers
KIA2MIA 1WIA 0UNK0
EVD 0ESC 0POW 0Safe 0
Meer informatie
Opmerkingen : P/O Drysdale aangespoeld.

Bemanning
IDNaamRangRolmil_idState
2888Drysdale, Robert Elmer 21Pilot OfficerPilotJ/5792KIA
4951Maynard, Arthur Stanley -1SergeantObserver1065233KIA
4952Pullen, John Standeford32SergeantWireless operator/ Air gunner920723 MIA
Beschrijving Crash


Operatie Cerberus (Ontsnapping door Het Kanaal)

De RAF waren het eerste jaar van de oorlog erin geslaagd om twee Duitse slagschepen, de Gneisenau en Scharnhorst die in 1941 voor reparatie de haven van Brest waren binnengelopen, in deze haven vast te houden. De Duitse bevelhebbers kregen opdracht om de schepen in februari 1942 "ongeschonden" door Het Kanaal te loodsen richting havens in Duitsland waar de schepen veiliger zouden zijn tegen de aanvallen van de RAF. In de nacht van 11/12 februari verlieten de Scharnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen de haven van Brest onder escorte van een aantal kleinere schepen. De Duitse schepen bleven meer dan 12 uur onopgemerkt. Nadat ze in het Nauw van Calais werden opgemerkt werden ze niet alleen vanaf het vaste land door kanonnen beschoten maar probeerde ook de RAF met toestellen de schepen aan te vallen. Omdat de Duitse schepen zwaar bewapend waren en de Luftwaffe werd ingezet als bescherming konden de eerste Britse aanvallen eenvoudig afgeslagen worden. Vervolgens zette de RAF met haar tot dan toe grootste daglicht operatie (operatie Fuller) meer dan 240 toestellen in om de schepen te vernielen. Deze actie mislukte ook. De toestellen slaagden er nog wel in om een Duits escorte schip tot zinken te brengen maar daar bleef het ook wel bij. De enige schade die de slagschepen opliepen werd veroorzaakt door een aantal mijnen waarop ze terecht kwamen. De schade die dit opleverde was te overzien. De Duitsers konden via operatie Donnerkeil voldoende luchtsteun geven, zodat de schepen op 13 februari de haven van Willemshaven en Kiel konden binnenvaren. Een knap staaltje militaire strategie. De Duitsers konden overigens niet erg lang van hun succes genieten. De Prinz Eugen werd eind februari door een torpedo geraakt en moest hierna bijna een jaar lang in reparatie. Ook aan de rol van de Gneisenau in WOII kwam een eind toen het een week later in Kiel tijdens een bombardement werd getroffen.





Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id